به دلیل نوسانات بازار با شماره 09100922229 تماس بگیرید

ضررهای استفاده از گوش پاک کن

عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن

عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن در داخل گوش با خطرات مختلفی از جمله آسیب زدن و عفونت همراه است. با مطالعه این مقاله در سایت تیمچه کارینو همراه ما باشید زیرا ما عمیق تر به عوارض جانبی و خطرات استفاده از این محصول آرایشی بهداشتی می پردازیم.

بسیاری ازمردم برای تمیز کردن گوش از گوش پاک کن استفاده می کنند. این اغلب به دلیل برداشتن جرم گوش از مجرای گوش ایجاد می شود. در حالتی که تمیز کردن خروجی گوش با گوش پاک کن ایمن تر است.

 

موم گوش  چیست؟

موم گوش ماده ای است که توسط سلول موجود در پوست قسمت های پوشیده شده توسط بافت همبند متراکم گوش خارجی ساخته می شود. این ماده با محافظت از پرده گوش و مجرای گوش در برابر گرد و غبار، ذرات و باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها کمک می کند و تولید آن یک عملکرد طبیعی سالم گوش قرار دارد.

تمیز کردن گوش با استفاده از گوش پاک کن معمولاً برای حذف موم گوش ضروری نیست زیرا گوش به طور طبیعی و خودکار تمیز می کند. این ماده به طور طبیعی با حرکات فک مانند صحبت کردن و غذا خوردن از گوش خارج می شود.

 

عوارض استفاده نادرست از گوش پاکن

علت تجمع جرم گوش چیست؟

اگر چه جرم گوش معمولاً به طور طبیعی و خودکار از گوش خارج می‌شود اما برخی عوامل می‌توانند باعث جمع شدن این جرم ها شوند و نیاز به پاکسازی آن داریم. این تجمع می تواند به دلیل موهای زائد در گوش یا آناتومی غیرطبیعی کانال گوش باشد. مجرای گوش هر فرد منحصر به فرد است و اگر کانال گوش شما منحنی یا باریک باشد این می تواند حذف طبیعی خودکار موم گوش را دشوار کند.

استفاده از گوش پاک کن پنبه‌ای یا سایر اجسام خارجی مانند سنجاق سر برای از بین بردن جرم گوش نیز می‌تواند باعث تجمع آن شود. به این دلیل است که ممکن است موم را به داخل کانال گوش فشار دهد و منجر به تجمع موم گوش می شود.

حتی یکی از عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن می تواند خطر سوراخ شدن پرده گوش و ایجاد درد شدید و حتی کاهش شنوایی را افزایش دهد. هدفون های که در مجرای گوش قرار می گیرند (مانند تلفن های همراه هندزفری) نیز می توانند باعث تجمع موم گوش شود . بنابراین به جای آن استفاده از هدفون ها بر روی گوش توصیه می شود.

عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن

جرم گوش در واقع برای گوش شما مفید است. از خشک شدن بیش از حد گوش ها جلوگیری می کند، آلودگی ها را به دام می اندازد و از نفوذ باکتری ها به عمق گوش شما جلوگیری می کند. با گذشت زمان، جرم گوش به طور طبیعی به سمت بیرونی گوش حرکت می کند، جایی که می توان آن را خارج کرد .

از آنجایی که گوش‌ها به صورت خودکار تمیز می‌شود، نیاز نیست هر روز خودتان آن‌ها را تمیز کنید. با این حال، یک نظرسنجی نشان داد که ۶۸ درصد از شرکت کنندگان از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش خود استفاده می کنند. اما عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن در گوش می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند.

علائم تجمع جرم گوش

استفاده نادرست از گوش پاک کن برای از بین بردن جرم گوش می تواند جرم گوش را عمیق تر به داخل فشار دهد. این مشکل می تواند از برداشتن طبیعی جرم گوش جلوگیری کرده و باعث تجمع آن در داخل گوش شود. تجمع بیش از حد جرم گوش می تواند منجر به علائم ناخوشایندی شود. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. درد
  2. احساس پری در گوش
  3. شنوایی خفه شدن پاکسازی

 

معایب استفاده نادرست از گوش پاک کن

یکی دیگر از معایب گوش پاک کن این است که گوش پاک کن فشار زیادی به گوش وارد می کند. این ممکن است به ساختارهای گوش میانی آسیب بزند. یک آسیب شایع مرتبط با استفاده از گوش پاک کن و پارگی پرده گوش است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ به بررسی عفونت های گوش مرتبط با گوش پاک کن در کودکان بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ پرداخت. آنها دریافتند که حدود ۷۳ درصد از عفونت های گوش ناشی از استفاده از پاک کننده های گوش برای تمیز کردن گوش است. مطالعه دیگری به بررسی ۸۰ مورد پارگی پرده گوش پرداخت. پارگی گوش می تواند باعث خونریزی از گوش شود.

 

ضررهای استفاده از گوش پاک کن

 

عفونت گوش استفاده ناشی نادرست از گوش پاک کن

جرم گوش به دام انداختن و کند کردن رشد باکتری ها که وارد کانال گوش شده اند کمک می کند. استفاده از گوش پاک کن باعث می شود جرم گوش و باکتری ها به داخل گوش راحت تر وارد گوش شوند که می تواند منجر به عفونت گوش شود.

 

وارد کردن جسم خارجی در گوش

از دیگر عوارض گوش پاک کن ، ممکن است قسمتی از نوک گوش پاک کن در داخل گوش شما جدا شود. این مشکل می تواند منجر به ناراحتی یا درد شود. در برخی موارد کم شدن شنوایی نیز ممکن است به وجود آورد.

یک مطالعه بین المللی بیمارانی را که معمولاً به دلیل وجود جسم بیرونی در گوش به اورژانس مراجعه می کردند، مورد بررسی قرار داد. گوش پاک کن یکی از رایج ترین اجسام بیرونی در این مطالعه است .

 

راهکار های درمان گوش درد

اگر قبلاً از گوش پاک کن در گوش خود استفاده کرده اید و شروع به درد می کند، برای تسکین درد چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای درمان کوتاه مدت می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کمک به تسکین درد استفاده کنید. اگر درد گوش شما پس از ۳ روز مراقبت در منزل از بین نرفت، با پزشک مراجعه کنید .

اگر از گوش پاک کن در گوش خود استفاده می کنید و درد زیاد و ناگهانی همراه با علائم دیگری مانند خفه شدن شنوایی یا زنگ در گوش را تجربه می کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است گوش شما آسیب دیده باشد در صورت مشاهده مواردی مانند خونریزی از گوش سریعاً به اولین پزشک متخصص مراجعه  شود .

تجربیات خود را از استفاده گوش پاک کن با تیمچه کارینو به اشتراک بگذارید.

مقاله های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *